Wielu przedsiębiorców, szczególnie tych którzy nie mają osobistego doświadczenia marketingowego, zastanawia się jak skutecznie mierzyć efektywność swoich działań marketingowych.
Dlaczego warto tworzyć dashboardy marketingowe?
Istnieje wiele czynników, zmiennych i parametrów które należy brać pod uwagę tworząc strategię marketingową. Te same czynniki należy uwzględnić analizując skuteczność tych działań. Raportowanie skuteczności działań marketingowych można prowadzić na kilku poziomach. Najczęściej do optymalizacji marketingowej w pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę:
- performance na poziomie zestawu reklam (CR, CTR)
- performance na poziomie kampanii (ROAS, CR)
- performance na poziomie kanału marketingowego (ROAS per kanał)
- performance na poziomie biznesowym (ROI)
Jak i czym mierzyć opłacalność działań marketingowych?
Co powinno interesować właściciela strony lub sklepu internetowego? W pierwszej kolejności analizujemy biznesową opłacalność działań marketingowych w oparciu o współczynnik ROI. Powinien on uwzględniać biznesową wartość działań marketingowych a także ustalone koszty, które musimy wziąć pod uwagę wyliczając ROI.
Dla oceny, który kanał marketingowy przynosi nam najlepszy zwrot z nakładów marketingowych najczęściej interesuje nas badanie współczynnika ROAS. Ten współczynnik, w porównaniu z marżowością jest nam w stanie całkiem trafnie określić, na ile dany kanał jest w naszej strategii marketingowej opłacany. W tym kanale warto także mierzyć takie współczynniki jak:
- minimalny ROAS – oparty o marżę na produkcie
- COS – koszt sprzedaży w %
- CPO/CPA – koszt pozyskania zamówienia/klienta
W jaki sposób skutecznie mierzyć kanały marketingowe?
W naszej agencji działamy na danych które importujemy bezpośrednio z platform marketingowych. Specjalizujemy się w tworzeniu czytelnych i skutecznych biznesowo dashboardów i raportów które w pierwszej kolejności uwzględniają skuteczność działań marketingowych per kanał. Skuteczne raportowanie odgrywa największą rolę w finalnym procesie decyzyjnym dotyczącym kierunku rozwoju planu marketingowego. Pozwala na obiektywne spojrzenie i ocenę, gdzie warto a gdzie nie warto migrować budżety marketingowe.
Jak tworzymy raporty marketingowe?
W naszej pracy wykorzystujemy ekosystem Google. Korzystamy najczęściej z Arkuszy Google które swoimi możliwościami przewyższają już chyba popularnego Excela. W połączeniu z narzędziami do wizualizacji danych, takimi jak np. Google Data Studio, jesteśmy w stanie czytelnie, przejrzyście i zrozumiale prezentować najważniejsze KPI marketingowe.