Czym jest Google Analytics 4?
Google Analytics 4 to nowa usługa od Google służąca do monitorowania aktywności użytkowników w platformach webowych oraz aplikacjach. To usługa która jest nową wersją dobrze znanej usługi Google Analytics 3 tj. Universal Analytics. Nowa wersja została udostępniona już w roku 2020, ale to rok 2023 będzie przełomem w jej historii. Google zapowiedział bowiem, że przestanie wspierać Universal Analytics z końcem czerwca 2023. Z tego powodu, usługa Google Analytics 4 – zwana potocznie GA4 będzie jedyną, wspieraną przez Google aplikacją do analizy webowej i aplikacji.
Model danych Google Analytics 4
Narzędzie Google Analytics 4 to tak naprawdę webowy odpowiednik narzędzia Firebase – googlowskiego narzędzia do analizy ruchu w aplikacjach. Podstawową miarą interakcji w witrynie są zdarzenia (eventy). Wszystko co mierzymy w Google Analytics 4 musi być zdarzeniem, czyli eventem.
Lista domyślnie zbieranych przy instalacji GA4 eventów znajduje się w linku : https://support.google.com/analytics/answer/9234069?hl=pl
Różnice pomiędzy GA3 a GA4
Zasadniczą różnicą pomiędzy usługami Universal Analytics a Google Analytics 4 jest właśnie model danych, czyli oparcie pomiaru w GA4 o zdarzenia i ich parametry. W Universal Analytics podstawowym sposobem mierzenia interakcji w witrynie był „hit”. Czym zatem różni się hit z UA od zdarzenia w GA4? Każde zdarzenie w GA4 jest odpowiednikiem „hit” w GA3. Z kolei „zdarzenie” w GA3 było po prostu konkretnym rodzajem „hit” i posiadało swoje parametry takie jak : action, category, label, value. W Google Analytics 4 każdy event może mieć swoje własne, customowo zdefiniowane parametry i ich wartości.
Atrybucja w GA4 (Google Analytics 4)
Największą chyba zaletą Google Analytics 4 jest możliwość wyboru atrybucji modelu „data-driven”, czyli opartych o dane i uczenie maszynowe. Największą bolączką analityków i marketingowców przy pracy z GA3 był sztywno ustawiony model atrybucji, tj. last-non direct click. Model ten rzadko odpowiednio atrybuował touchpointy do każdego działania marketingowego. W GA4 system uczy się sam, tj. im lepszych danych dostarczymy do systemu uczącego, tym lepiej wymodeluje atrybucje.
Wdrożenie podstawowego śledzenia w Google Analytics 4
Zasadniczo wyróżniamy dwa sposoby na wdrożenie GA4. Możemy posłużyć się:
- wdrożeniem przez Google Tag Manager
- wdrożeniem gtag bezpośrednio do kodu strony
W przypadku GA4, nawet dla małych witryn najlepszym sposobem na efektywne i skalowalne wdrożenie jest wybór Google Tag Mangera. Dzięki temu jesteśmy w stanie zyskać:
- pełną kontrolę nad danymi wysyłanymi do serwera GA4
- eliminować dane PII z adresów url
- łatwo tworzyć zdarzenia i parametry
- punkt wyjścia do wdrożenia server-side GTM
Jak wdrożyć Google Analytics 4 z wykorzystaniem Google Tag Managera?
W kilku krokach zobacz, jak proste jest wdrożenie podstawowego śledzenia w Google Analytics 4 z wykorzystaniem GTM.
Pakiet mini
-
Instalacja GTM
-
Instalacja i konfiguracja GA4
-
Wdrożenie zabezpieczeń PII
Pakiet e-commerce
-
Migracja eventów i zdarzeń e-commerce
-
Konfiguracja GTM i datalayer do standardu GA4
-
Konfiguracja tagów GA4
-
Wdrożenie dodaktowych zabezpieczeń zgodnych z RODO
Pakiet Mid
-
Migracja eventów
-
Instalacja i konfiguracja GA4
-
Wdrożenie zabezpieczeń PII