Google Analytics 4 – wdrożenie i migracja do nowej usługi Google

Zawartość artykułu

Czym jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 to nowa usługa od Google służąca do monitorowania aktywności użytkowników w platformach webowych oraz aplikacjach. To usługa która jest nową wersją dobrze znanej usługi Google Analytics 3 tj. Universal Analytics. Nowa wersja została udostępniona już w roku 2020, ale to rok 2023 będzie przełomem w jej historii. Google zapowiedział bowiem, że przestanie wspierać Universal Analytics z końcem czerwca 2023. Z tego powodu, usługa Google Analytics 4 – zwana potocznie GA4 będzie jedyną, wspieraną przez Google aplikacją do analizy webowej i aplikacji.

Model danych Google Analytics 4

Narzędzie Google Analytics 4 to tak naprawdę webowy odpowiednik narzędzia Firebase – googlowskiego narzędzia do analizy ruchu w aplikacjach. Podstawową miarą interakcji w witrynie są zdarzenia (eventy). Wszystko co mierzymy w Google Analytics 4 musi być zdarzeniem, czyli eventem.

Lista domyślnie zbieranych przy instalacji GA4 eventów znajduje się w linku : https://support.google.com/analytics/answer/9234069?hl=pl

 

Różnice pomiędzy GA3 a GA4

Zasadniczą różnicą pomiędzy usługami Universal Analytics a Google Analytics 4 jest właśnie model danych, czyli oparcie pomiaru w GA4 o zdarzenia i ich parametry.  W Universal Analytics podstawowym sposobem mierzenia interakcji w witrynie był „hit”. Czym zatem różni się hit z UA od zdarzenia w GA4? Każde zdarzenie w GA4 jest odpowiednikiem „hit” w GA3. Z kolei „zdarzenie” w GA3 było po prostu konkretnym rodzajem „hit” i posiadało swoje parametry takie jak : action, category, label, value. W Google Analytics 4 każdy event może mieć swoje własne, customowo zdefiniowane parametry i ich wartości.  

Atrybucja w GA4 (Google Analytics 4)

Największą chyba zaletą Google Analytics 4 jest możliwość wyboru atrybucji  modelu „data-driven”, czyli opartych o dane i uczenie maszynowe. Największą bolączką analityków i marketingowców przy pracy z GA3 był sztywno ustawiony model atrybucji, tj. last-non direct click. Model ten rzadko odpowiednio atrybuował touchpointy do każdego działania marketingowego. W GA4 system uczy się sam, tj. im lepszych danych dostarczymy do systemu uczącego, tym lepiej wymodeluje atrybucje.

Wdrożenie podstawowego śledzenia w Google Analytics 4

Zasadniczo wyróżniamy dwa sposoby na wdrożenie GA4. Możemy posłużyć się:

  • wdrożeniem przez Google Tag Manager
  • wdrożeniem gtag bezpośrednio do kodu strony
 

W przypadku GA4, nawet dla małych witryn najlepszym sposobem na efektywne i skalowalne wdrożenie jest wybór Google Tag Mangera. Dzięki temu jesteśmy w stanie zyskać:

  • pełną kontrolę nad danymi wysyłanymi do serwera GA4
  • eliminować dane PII z adresów url
  • łatwo tworzyć zdarzenia i parametry
  • punkt wyjścia do wdrożenia server-side GTM
 

Jak wdrożyć Google Analytics 4 z wykorzystaniem Google Tag Managera?

W kilku krokach zobacz, jak proste jest wdrożenie podstawowego śledzenia w Google Analytics 4 z wykorzystaniem GTM.

Pakiet mini

300
  • Instalacja GTM
  • Instalacja i konfiguracja GA4
  • Wdrożenie zabezpieczeń PII
Popularne

Pakiet e-commerce

1200
  • Migracja eventów i zdarzeń e-commerce
  • Konfiguracja GTM i datalayer do standardu GA4
  • Konfiguracja tagów GA4
  • Wdrożenie dodaktowych zabezpieczeń zgodnych z RODO

Pakiet Mid

600
  • Migracja eventów
  • Instalacja i konfiguracja GA4
  • Wdrożenie zabezpieczeń PII

Artykuły pozwiązane

Śledzenie Facebook Pixel oraz Conversion API

Conversion API Facebooka vs. Pixel Facebooka: Który wybrać?   Konwersje Facebooka to kluczowy czynnik sukcesu dla wielu firm, które prowadzą działalność w internecie. Aby monitorować

Konwersja Google Ads

  W dzisiejszym cyfrowym świecie, sukces reklamy online zależy od skuteczności konwersji. Dla marketerów korzystających z Google Ads, śledzenie konwersji jest nieodłącznym elementem strategii. W

small_c_popup.png

Learn how we helped 100 top brands gain success.

Let's have a chat