Google Analytics 4 – wdrożenie i migracja do nowej usługi Google

Zawartość artykułu

Czym jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 to nowa usługa od Google służąca do monitorowania aktywności użytkowników w platformach webowych oraz aplikacjach. To usługa która jest nową wersją dobrze znanej usługi Google Analytics 3 tj. Universal Analytics. Nowa wersja została udostępniona już w roku 2020, ale to rok 2023 będzie przełomem w jej historii. Google zapowiedział bowiem, że przestanie wspierać Universal Analytics z końcem czerwca 2023. Z tego powodu, usługa Google Analytics 4 – zwana potocznie GA4 będzie jedyną, wspieraną przez Google aplikacją do analizy webowej i aplikacji.

Model danych Google Analytics 4

Narzędzie Google Analytics 4 to tak naprawdę webowy odpowiednik narzędzia Firebase – googlowskiego narzędzia do analizy ruchu w aplikacjach. Podstawową miarą interakcji w witrynie są zdarzenia (eventy). Wszystko co mierzymy w Google Analytics 4 musi być zdarzeniem, czyli eventem.

Lista domyślnie zbieranych przy instalacji GA4 eventów znajduje się w linku : https://support.google.com/analytics/answer/9234069?hl=pl

 

Różnice pomiędzy GA3 a GA4

Zasadniczą różnicą pomiędzy usługami Universal Analytics a Google Analytics 4 jest właśnie model danych, czyli oparcie pomiaru w GA4 o zdarzenia i ich parametry.  W Universal Analytics podstawowym sposobem mierzenia interakcji w witrynie był „hit”. Czym zatem różni się hit z UA od zdarzenia w GA4? Każde zdarzenie w GA4 jest odpowiednikiem „hit” w GA3. Z kolei „zdarzenie” w GA3 było po prostu konkretnym rodzajem „hit” i posiadało swoje parametry takie jak : action, category, label, value. W Google Analytics 4 każdy event może mieć swoje własne, customowo zdefiniowane parametry i ich wartości.  

Atrybucja w GA4 (Google Analytics 4)

Największą chyba zaletą Google Analytics 4 jest możliwość wyboru atrybucji  modelu „data-driven”, czyli opartych o dane i uczenie maszynowe. Największą bolączką analityków i marketingowców przy pracy z GA3 był sztywno ustawiony model atrybucji, tj. last-non direct click. Model ten rzadko odpowiednio atrybuował touchpointy do każdego działania marketingowego. W GA4 system uczy się sam, tj. im lepszych danych dostarczymy do systemu uczącego, tym lepiej wymodeluje atrybucje.

Wdrożenie podstawowego śledzenia w Google Analytics 4

Zasadniczo wyróżniamy dwa sposoby na wdrożenie GA4. Możemy posłużyć się:

  • wdrożeniem przez Google Tag Manager
  • wdrożeniem gtag bezpośrednio do kodu strony
 

W przypadku GA4, nawet dla małych witryn najlepszym sposobem na efektywne i skalowalne wdrożenie jest wybór Google Tag Mangera. Dzięki temu jesteśmy w stanie zyskać:

  • pełną kontrolę nad danymi wysyłanymi do serwera GA4
  • eliminować dane PII z adresów url
  • łatwo tworzyć zdarzenia i parametry
  • punkt wyjścia do wdrożenia server-side GTM
 

Jak wdrożyć Google Analytics 4 z wykorzystaniem Google Tag Managera?

W kilku krokach zobacz, jak proste jest wdrożenie podstawowego śledzenia w Google Analytics 4 z wykorzystaniem GTM.

Pakiet mini

300
  • Instalacja GTM
  • Instalacja i konfiguracja GA4
  • Wdrożenie zabezpieczeń PII
Popularne

Pakiet e-commerce

1200
  • Migracja eventów i zdarzeń e-commerce
  • Konfiguracja GTM i datalayer do standardu GA4
  • Konfiguracja tagów GA4
  • Wdrożenie dodaktowych zabezpieczeń zgodnych z RODO

Pakiet Mid

600
  • Migracja eventów
  • Instalacja i konfiguracja GA4
  • Wdrożenie zabezpieczeń PII

Artykuły pozwiązane

Raporty marketingowe

Wielu przedsiębiorców, szczególnie tych którzy nie mają osobistego doświadczenia marketingowego, zastanawia się jak skutecznie mierzyć efektywność swoich działań marketingowych. Dlaczego warto tworzyć dashboardy marketingowe? Istnieje

small_c_popup.png

Learn how we helped 100 top brands gain success.

Let's have a chat