COS – cost of sale. Czy Twoje kampanie są opłacalne?

Istnieje wiele sposobów na mierzenie opłacalności kampanii lub kanałów marketingowych. Wyjątkowo przydatnym KPI może być COS – z cost of sale. Jest to parametr szczególnie ciekawy, kiedy Twoje kampanie skonstruowane są w oparciu o marżowość produktów lub grup produktowych.

Jak policzyć cost of sale – COS ?

Formuła do wyliczenia parametru COS – cost of sale jest prosta. Można ją wyrazić procentowo lub w formie ułamka. Wersja procentowa jest jednak dużo czytelniejsza bo można ją porównać bezpośrednio do marży produktowej. Aby policzyć cost of sale – COS, potrzebujemy takich danych jak:

  • koszt marketingowy
  • przychód z działania marketingowego

Formuła do wyliczenia COS – cost of sale:

COS [%] = Koszt marketingowy / Przychód marketingowy * 100

Przykład wyliczenia COS – cost of sale

Załóżmy, że nasza kampania na Facebooku wygenerowała nam zamówienia na łączną wartość 100 zł. Wydaliśmy na ten cel 10 zł. Jaki jest nasz Cost of Sale – COS?

COS [%] = 10 zł / 100 zł * 100 = 10%

Z równania wynika, że aby wygenerować 100 zł przychodu musieliśmy wydać 10% tej kwoty – tj. 10 zł.

Dlaczego warto mierzyć COS – cost of sale?

Jeśli Wasza kampania ustrukturyzowana jest pod kątem docelowego ROAS, docelowej marży etc. to dzięki parametrowi cost of sale – COS – łatwo zorientujesz się jaki procent Twojej marży będzie kosztem marketingowym.

Załóżmy, że Twoja grupa reklam to obuwie damskie na które biznesowo nakładasz 40% marży a Twoje dotychczasowe koszty marketingowe przy sprzedaży tego produktu oceniasz na około 20%. Z tego wynika, że powinieneś celować w maksymalny COS per kanał/kampania w okolicach 20% by zachować ten stosunek kosztów.

W przypadku przekroczenia wartości COS powyżej 20%, zaczniesz tracić swój zarobek. W przypadku kiedy COS osiągnie np. 40% – na pewno na produkcie sprzedawanym tym kanałem nie zarobisz.

Artykuły pozwiązane

Raporty marketingowe

Wielu przedsiębiorców, szczególnie tych którzy nie mają osobistego doświadczenia marketingowego, zastanawia się jak skutecznie mierzyć efektywność swoich działań marketingowych. Dlaczego warto tworzyć dashboardy marketingowe? Istnieje

small_c_popup.png

Learn how we helped 100 top brands gain success.

Let's have a chat