Istnieje wiele sposobów na mierzenie opłacalności kampanii lub kanałów marketingowych. Wyjątkowo przydatnym KPI może być COS – z cost of sale. Jest to parametr szczególnie ciekawy, kiedy Twoje kampanie skonstruowane są w oparciu o marżowość produktów lub grup produktowych.
Jak policzyć cost of sale – COS ?
Formuła do wyliczenia parametru COS – cost of sale jest prosta. Można ją wyrazić procentowo lub w formie ułamka. Wersja procentowa jest jednak dużo czytelniejsza bo można ją porównać bezpośrednio do marży produktowej. Aby policzyć cost of sale – COS, potrzebujemy takich danych jak:
- koszt marketingowy
- przychód z działania marketingowego
Formuła do wyliczenia COS – cost of sale:
COS [%] = Koszt marketingowy / Przychód marketingowy * 100
Przykład wyliczenia COS – cost of sale
Załóżmy, że nasza kampania na Facebooku wygenerowała nam zamówienia na łączną wartość 100 zł. Wydaliśmy na ten cel 10 zł. Jaki jest nasz Cost of Sale – COS?
COS [%] = 10 zł / 100 zł * 100 = 10%
Z równania wynika, że aby wygenerować 100 zł przychodu musieliśmy wydać 10% tej kwoty – tj. 10 zł.
Dlaczego warto mierzyć COS – cost of sale?
Jeśli Wasza kampania ustrukturyzowana jest pod kątem docelowego ROAS, docelowej marży etc. to dzięki parametrowi cost of sale – COS – łatwo zorientujesz się jaki procent Twojej marży będzie kosztem marketingowym.
Załóżmy, że Twoja grupa reklam to obuwie damskie na które biznesowo nakładasz 40% marży a Twoje dotychczasowe koszty marketingowe przy sprzedaży tego produktu oceniasz na około 20%. Z tego wynika, że powinieneś celować w maksymalny COS per kanał/kampania w okolicach 20% by zachować ten stosunek kosztów.
W przypadku przekroczenia wartości COS powyżej 20%, zaczniesz tracić swój zarobek. W przypadku kiedy COS osiągnie np. 40% – na pewno na produkcie sprzedawanym tym kanałem nie zarobisz.